Nyår

 
Äntligen ska detta helvetes år vara över, året som jag hatar mest av mina sexton. Bara 14 timmar kvar till tolvslaget, skönt att bara få kunna släppa allt gammalt och börja om.  Livet ser rätt annorlunda ut från förra året jag hade en morfar som vi åt middag hos varje kväll och hjälpte till med allt från himmel till jord då han var svårt sjuk i cancer. Jag hade min första häst Sarelli som skulle fylla 8år, vi skulle börja hoppträna som smått efter höstens klubbhoppningar, dressyren hade börjat sitta och vi hade flytet med oss. Nu skulle det nya året komma , dagen skulle komma då jag haft min stjärna i ett år. Men de var jobbiga stunder skolan låg på med nationella prov och mycket plugg men jag klarade det, med min största trygghet Sarelli och min älskade morfar på min sida. Sommaren passerade morfar blev allt sämre han var inne på sjukhuset två gånger, sökte trösten hos Sarelli han fanns där. Vi visste att tiden var knapp med morfar men att han skulle avsluta en vecka efter sin 81års dag var inget som fanns på världskartan. Jag satt på bussen hem från stan hade varit i Östhammar i två nätter hos Alva.
 
Stina ringde, morfar är död. Jag bröt ihop fullständigt och med turen på min sida hade alva tagit samma buss och följde mig till dörren hem till morfar. Fick aldrig riktigt ta ett farväl av denna kloka gubbe, min älskade morfar.
 
Om en vecka skulle jag börja i ettan och jag var allt annat än sugen, började att sätta igång Sarelli efter sommarvilan och allt börja falla på plats. Spenterade lite extra tid i stallet hos honom där jag kunde vara ledsen utan att skämmas. Denna bild är tagen av Alva första gången i trav efter vilan, han ligger inte perfekt men detta vr en bra början efter vila på Sarellis front.
 
Dagarna gick jag började skolan, red långa ritter på Sarelli han blev biffigare väldigt snabbt. Vi satte vårat första ritiga galopp ombyte han var en stjärna för mig. Skolan var helt ny men ändå skönt att få byta bort det gamla, hade mitt första prov och sen så kom den. Den dagen som jag hellst av allt bara vill glömma. Den 26 September 2012, Sarelli slet sig när jag stod och borsta ingen vet varför. En sak som var säker han fick panik över att han satt fast, han slet bort hela uppbindningsplatsen. Han försvann i sken, hörde hovarna klappra i marken detta skulle bli den sista gången jag såg min prins. Jag hör fortfarande hovarna mot asfalten. Träffade en bil med stolpen hade efter sig och repade den endast. Jag fick skjuts efter honom ner över vägen där jag trodde att han sprungit, såg min vita i fjärran. Fick ett samtal av Sofia de har hittat sarelli han står i diket vi vägen, han har voltat över en bil men står upp inget brutet som vi ser. Jag gick inte fram till honom han blödde ur stora sår vid sidan ville inte minnas han skadad om något skulle hända. Poliser, Abulanser allt kom medans jag försökte dämpa trafiken i ren panik tårarna sprutade och jag var helt kluven. Vetrinärer kom och pratade med mig människor som hjälpt till, hon som Sarelli voltat över kom. Vetrinärerna sa att de är ett under att din häst står upp, Sofia lastade honom och de fick stödja honom med baken annars skulle han inte klara det.
 
Stina och Heiko följde med in till Ultuna medans jag gick med Sofia och packade in hästarna i sina boxar uppe på gården. Vi var ändå muntra är vi gick där uppe min häst ska ha klarat sig, han ska bara ha lång konvalicent men vi ska klara det tillsammans. Vi åkte in jag med broder och sofia med pappa och de var när vi kom bort mot boländerna pappa svängde in till sidan. Såg en tår rinna från hans ansikte, Jag bröt full kommerligen ihop. Min prins fanns inte mer och jag hade inte fått ett ordentligt avsked. Heiko Sofias pappa hade ringt till Pappa och sagt att Sarelli hade lagt sig ner i gången på Ultuna och fått en hjälpande spruta att avsluta. Jag visste aldrig hur jag skulle kunna förlåta mig själv jag kände att allt var mitt fel.
 
Hur skulle jag egentligen kunna gå vidare? Allt jag levde för, hade bara jobbiga saker framfrö mig med skola,vänner, provrdningar. Jag grät floder varje dag, mina tårkanaler måste ha varit överarbetade men allt var för denna prins.
 
Var upp till gävle någon vecka senare och provred en valack, kändes sådär. Grät på vägen hem kändes otroligt konstigt att sitta på någon annans rygg än den man var van med. Tackade nej kändes för mycket som att börja om på nytt den var för grön, som Sarelli var när han kom. Satt som fast på olika hästsidor för att försöka hitta något. Var ju fast att jag ville ha en valack runt 160, när plötsligt Sofia och Stina hade skakat fram ett halvblodssto på 7år. Ett sto inte det jag ville ha men att gå över till halvblod var jag inne på. Var och provred och det kändes sådär men hon var snäll det viktigaste, så varför inte vi plockade hem henne. Måste ha en häst för all stress som jag hade innan Sarelli var tillbaka. Fick hem Pion Gay hon hade gått rakt igenom besiktiningen, hon kom hem och vi började från marken. Hon var mer på än Sarelli mer stressad och jag visste inte alls hur jag skulle hantera henne. Men vi kämpade hur skulle jag egentligen rida denna enorma häst. Åkte på träning rätt fort måste ha all hjälp man kan få för att inget ska gå snett.
 
 
Nu har jag haft Pia i drygt två och en halv månad, tiden gåt fort och de börjar att kännas mer och mer naturligt att hoppa upp på en brun häst. Jag börjar våga lite mer blir allt mer van på vad som kan komma och ske. Hanteringen den största punkten blir allt bättre hon lyssnar på mig härjar inte lika myket när hon är ensam och jag har hittat några knappar.
 
Nu när det snart är tretton timmar till tolvslaget så känns det skönt, har tagit mig igenom en bra del nu under denna timme som jag har skrivit för er. Nu ska jag försöka att glömma det gamla sorgliga och hålla kvar i det fina minnerna. Ta vara på tiden för man vet aldrig vad som kan hända, detta år har visat för mig att livet kan vändas på ett dygn eller två, så håll hårt om era nära och kära. Tillslut vill jag tack all den hjälp jag fick vid olyckan, tack till de som hade Pia innan att jag får chansen att ha en sånn fin häst och sist men inte minst, HA ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!
 


Kommentarer
Anne-Sofie Hellgren

Vill önska dej och Pia ett Gott Nytt År!Ett år där ni båda får lugn och ro o mycket rot ihop, något ni behöver båda två. Även Pia har haft några år med alldeles för många förändringar som ingen kunnat rå för, något som verkar visa sig i hennes sätt nu. Skönt att hon börjar känna trygghet idej nu och Du i henne. Vi kommer mer än gärna och klappar på henne när vi har vägarna förbi men det har inte blivit någon Märstaresta på ett tag. Hälsa famljen och klappa Pia på halsen. Kram Anne-Sofie

2012-12-31 @ 20:58:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0